Ako narábať s peniazmi a zbytočne sa nezadlžiť

454366
28.6.2016 / md

Žiaci Základnej školy Sibírska v Bratislave zažili nevšedné vyučovacie hodiny. Namiesto klasickej matematiky či slovenčiny sa hovorilo prioritne o dlhoch, veriteľoch a peniazoch; preberali sa pojmy ako plnenie či lehota splatnosti. V rámci vzdelávacej aktivity „Finančná a dlhová gramotnosť“ spoločnosti EOS KSI Slovensko, s.r.o., Bratislava sa 13- až 15-roční chlapci a dievčatá dozvedeli niečo skutočne užitočné do ďalšieho života – ako efektívne hospodáriť s peniazmi a zbytočne sa nezadlžovať; prípadne čo robiť, ak predsa len dlh vznikne.

Okruhy prednášajúceho JUDr. Michala Havrlenta boli zaujímavé, o čom svedčila aj aktivita a zvedavé otázky žiakov na hodine. Hovoril o tom, čo je dlh a čo predchádza vzniku dlhu; spomenutá bola aj strata plánovaných príjmov, zle plánované výdavky a príjmy, nízka finančná gramotnosť, spôsobenie škody aj spor dlžníka s veriteľom. Ďalej sa preberalo plánovanie výdavkov s rozdelením výdavkov nutných pre život a výdavkov zvyšujúcich subjektívnu kvalitu života, ale aj ako sa vyhnúť vytváraniu zbytočných dlhov. „Ideálny stred je mať zaistenú finančnú rezervu na 6 mesiacov života, minimum sú 3 mesiace. Za komfortný stav môžeme označiť taký, ak máme rezervu na 12 mesiacov, to už by sa dalo rozbehnúť aj nejaké podnikanie,“ povedal svojim mladým poslucháčom.

Žiaci sa dozvedeli aj o pojme výdavková disciplína a o tom, ako sa nenechať zviesť mimo možností vlastného rozpočtu. „Keď si staviame dom a požičiame si peniaze, napríklad od kamarátov, aby sme to potom vedeli vrátiť,“ hovorí jedna zo žiačok navštevujúca siedmu triedu. „Nesmieme naletieť všetkým tým reklamám, ktoré nám sľubujú výhodný tovar,“ pridáva k tomu múdro ďalšia zo žiačok.

Prešlo sa tiež na témy kedy príde na rad súdne vymáhanie dlhu, postup rozhodovania súdov, priebeh súdneho konania, pojem exekúcia, exekučné konanie a činnosť súdneho exekútora. „Vyučujem matematiku a práve v 7. ročníku sa vyučuje úročenie, dane, promile a percentá, tak ma napadla myšlienka ukázať žiakom, ako to funguje v reálnom svete financií,“ uviedol pedagóg Mgr. Michal Drgáň, ktorý je zároveň pracovníkom spoločnosti EOS KSI Slovensko, s.r.o. a prišiel s nápadom zrealizovať takéto vyučovanie pre žiakov základnej školy. Podobná prednáška sa konala už vlani v priestoroch firmy EOS. „Tento rok sme ešte viac rozšírili túto tému o právne informácie priamo na pôde školy,“ dopĺňa.

Prednášajúci JUDr. Michal Havrlent – vedúci právneho oddelenia inkasnej spoločnosti EOS KSI Slovensko je presvedčený, že medzi dlžníkmi na Slovensku vládne veľmi nízke právne a finančné povedomie. „Bohužiaľ aj vysoká miera pasivity. Vzdelávanie v tejto oblasti je vysoko žiaduce. Deti a mládež sú prirodzene priorita, ale štatistiky ukazujú, že finančná a dlhová gramotnosť je potrebná pre všetky generácie.“  Aj Michal Drgáň si myslí, že často krát sa ľudia dostávajú do finančnej tiesne z dôvodu zlej finančnej gramotnosti. „Preto veľmi oceňujem prístup spoločnosti EOS k priamemu vzdelávaniu na tému dlhov už v školskom veku,“ uzavrel.

© 2016 News and Media Holding

Diskusia (0reakcií)